VANDRERUTE Sjælsø rundt – varieret hverdagsrundtur på 11 km

Sjælsø kaldte på os – men kan man komme hele vejen rundt? Ja, man kan! Turen er smuk og afvekslende med dyrefolde, boardwalks og kuperet skov

Der er problemer med tilgængeligheden gennem Sjælsmark. Her får du de tips, vi gerne selv ville have haft, inden vi begav os af sted.

Facts om vandreruten Sjælsø rundt

Se vores kort over Sjælsø rundt-turen her

Hvis du går med uret rundt, har du først to-tre smukke, stille kilometer. Så passerer du et elforsyningshus, og kort efter det slutter stien ude på Sjælsmarkvej. Men krydser du direkte over vejen, kan du nu gå 700 meter gennem det militære øvelsesterræn. Der er yderst sjældent øvelser – men skulle der være spærret, må du gå ad Sjælsmarkvej.
Se aktivitetskalenderen for området her

Ude på Sjælsmarkvej igen er der desværre ikke sti eller adgang langs søen, og grundejerne skilter ivrigt:

Indstil dig på, at der er 1,4 km langs Sjælsmarkvej, hvor bilerne kører til, og du må ud i rabatten. Det kan være en udfordring, hvis du har børn eller uerfarne vandrere med:

Vi gjorde to forgæves forsøg på at komme tilbage langs søen. Først ad første grusvej på højre hånd, der ender blindt på bondemandens mark, og ikke er forsøget værd.

Efter det gik vi ned ad vejen ‘Landsbyen’. Her er der godt nok et skilt om offentlig adgang – men det er TIL søen, ikke tilbage langs med søen. Passagen til søen er omkranset af privat-skilte:

Ved Hørsholm Planteskole blev vi bedt om ikke at gå ind, da vi fra P-pladsen gik hen mod deres lille grusvej parallelt med Sjælsmarkvej. Siden har vi snakket med planteskolen: De har store problemer med tyverier og planter, der bliver beskadiget, og vil derfor helst ikke have folk vandrende ad deres grusveje.

Sådan kommer du tilbage på søstien

Efter 1,4 km ad Sjælsøvej kommer du til en markvej på højre hånd ved en rød gårdbygning og en rød markeringspæl lidt nede ad vejen. Den markvej fører tilbage mod søen. Du må gerne færdes her, men gå stille og hensynsfuldt, især hvis der er heste på vej ind eller ud af folden.

Inde i skoven krydser du endnu en grusvej – du skal bare fortsætte lige ud. Følg senere skiltet ned mod den primitive lejrplads til højre – så kommer du videre ad den mest sønære sti. Tilbage ved søen kommer et meget fint kuperet stykke:

Senere kommer en eventyrsti gennem elleskoven ud for Nebbegårds Allé. Drej til højre efter eventyrstien og til højre igen for at følge søen.

På trods af problemerne med tilgængeligheden er Sjælsø en deeejlig tur, som vi har vandret flere gange, nu vi kender den…

Kort over Sjælsø rundt

Her har vi lavet et kort over ruten Sjælsø rundt. Det er nemt at få på mobilen:

Sjælsø rundt med mindre trafik

Hvis du ikke er glad for stykket langs Sjælsøvej, kan du forlænge turen med tre kilometer og i stedet gå bagom. Der er stadig en asfaltdel, men på en mindre vej end Sjælsmarkvej. Se ruten på kortet her:

Andre gode hverdagsrundture i Nordsjælland

Her finder du vores andre forslag til gode rundture, der kan vandres efter arbejde: