VANDRERUTE Sjælsø rundt – varieret hverdagsrundtur på 11 km

Sjælsø kaldte på os – men kan man komme hele vejen rundt? Ja, man kan! Turen er smuk og afvekslende med dyrefolde, boardwalks og kuperet skov

Der er problemer med tilgængeligheden gennem Sjælsmark. Her får du de tips, vi gerne selv ville have haft, inden vi begav os af sted.

Turen i tal:

Distance:
11,1 km rundtur, heraf 2,1 km på Sjælsmarkvej
Sted:
Nordsjælland – mellem Hørsholm og Birkerød
Parkering:
Sjælsmark Plejecenter, Soldraget 37, 3460 Birkerød. Går du med uret rundt, har du vejstykket i starten og slutter ved Jægerhytten.
Se vores kort over Sjælsø rundt-turen her

Hvis du går med uret rundt, har du først to-tre smukke, stille kilometer. Så passerer du et elforsyningshus, og kort efter det slutter stien ude på Sjælsmarkvej. Der er ikke sti eller adgang langs søen her, og grundejerne skilter ivrigt:

Indstil dig på, at der er 2,1 km langs Sjælsmarkvej, hvor bilerne kører til, og du må ud i rabatten. Det kan være en udfordring, hvis du har børn eller uerfarne vandrere med:

Vi gjorde to forgæves forsøg på at komme tilbage langs søen. Først ad første grusvej på højre hånd, der ender blindt på bondemandens mark, og ikke er forsøget værd.

Efter det gik vi ned ad vejen ‘Landsbyen’. Her er der godt nok et skilt om offentlig adgang – men det er TIL søen, ikke tilbage langs med søen. Passagen til søen er omkranset af privat-skilte:

Ved Hørsholm Planteskole blev vi bedt om ikke at gå ind, da vi fra P-pladsen gik hen mod deres lille grusvej parallelt med Sjælsmarkvej. Siden har vi snakket med planteskolen: De har store problemer med tyverier og planter, der bliver beskadiget, og vil derfor helst ikke have folk vandrende ad deres grusveje.

Sådan kommer du tilbage på søstien uden at provokere lodsejerne

Først efter Hørsholm Planteskole kommer der en privat grusvej til højre ved en rød gård. Kort nede ad vejen er en rød pæl, der viser vej til den primitive lejrplads. Her er du velkommen!

I skoven kommer du til et kryds mellem to brede grusstier. Fortsæt ligeud. Følg den brede grussti og drej fra ad den smalle sti til højre, hvor der skiltes mod teltpladsen. Så kommer du nemlig på den kystnære sti. Her kommer et meget fint kuperet stykke langs søen:

Senere kommer en eventyrsti gennem elleskoven ud for Nebbegårds Allé. Drej til højre efter eventyrstien og til højre igen for at følge søen.

Efter cirka 10 kilometer kan du få et idyllisk stop og lidt at spise hos Jægerhytten, som er åben i sommerhalvåret. Dejlig mad, hyggelig stemning og terrasse med udsigt og aftensol! Prisniveau: Burger ca. 150 kr., god treretters menu 350 kr. pr. person.

På trods af problemerne med tilgængeligheden er Sjælsø en deeejlig tur, som vi har vandret flere gange, nu vi kender den…

Kort over Sjælsø rundt

Her har vi lavet et kort over ruten Sjælsø rundt. Det er nemt at få på mobilen:

1. Download appen GPX-viewer
  2. Klik på kortet her og download det til din telefon (nu er du halvvejs)
  3. Åbn kortet i appen
  4. Af sted med dig rundt om Sjælsø.

Andre gode hverdagsture

• Jeg går tit dele af Den Danske Pilgrimsrute i hverdagene – ruten er smuk og nem at komme til og fra. Se mine tips til Den Danske Pilgrimsrute her
  • Gurre Sø rundt er 10 km. Søen ligger mellem Helsingør og Tikøb. Det er nemmest med bil – der er parkering ved den smukke, gamle lade ud for Gurrevej 447, 3490 Kvistgård. Med bus 390R fra Helsingør Station, stå af ved Gurrehus Slot
  • Lyngby og Bagsværd Sø rundt er 12 km. I bil: Parker fx. ved kajakklubben på Nybrovej. Med offentlig transport: Tag S-tog til Lyngby og gå de fem minutter til søen derfra
  • Bor du i Himmerland, er Vilsted Sø et andet godt bud på en hverdagstur – den kan deles op i to hvis du tager broen midt over søen
  • Farum Søsti er 10 kilometer – nemt tilgængelig, og egnet, selv hvis du triller med barnevogn.