Sne i Roncesvalles, 7. februar 2013. Tak for lån af billede til A. Orreaga

GUIDE Hvordan kommer man til starten på Camino Francés – og hvad med første etape?

* Artiklen indeholder annoncelinks til overnatning – se mere nederst

Her kan du se vores tips til transport, første overnatning og første etape på Camino Francés

Vi er i gang med at vandre Camino Francés i etaper. Har du gode råd, vi skal have med i rygsækken, så skriv endelig i kommentarfeltet.
Se inspiration til albergues og etaper her

Stille morgen på Camino Francés et par dage før Santiago

Du kan flyve direkte til Bordeaux

Camino Francés starter i den lille by Saint-Jean-Pied-de-Port i det franske baskerland. De fleste flyver med mellemlanding til Biarritz (BIQ), som er nærmeste lufthavn. Men det er billigere og ligeså hurtigt at flyve direkte til Bordeaux tirsdag eller lørdag og tage toget derfra. Det direkte fly ankommer sent, så snup en overnatning i Bordeaux, og tag videre til start næste dag.

Fra Bordeaux til startbyen Saint-Jean-Pied-de-Port

Det tager lidt over tre timer i tog fra Bordeaux til start. Læg nemt din rejseplan på www.Rome2Rio.com. Du skal skifte tog i Bayonne. Den sidste del af togturen kan du glæde dig til – den er ualmindeligt smuk, og det lille bumletog bobler af forventningens glæde.

Du kan også vælge at køre med en franskmand fra Bordeaux til Saint-Jean-Pied-de-Port. Det koster cirka 23 euro pr. person – noget billigere end toget. Find en tur på hjemmesiden Blablacar et par dage før – turene slås op sent. Du kan betale via kort på hjemmesiden.

Første nat

I Saint-Jean-Pied-de-Port får du en tryg og varm start hos Beilari, et sted vi valgte efter utallige varme pilgrimsfortællinger om det fælles måltid, fællesskabet og spændingen inden start. Varmeste anbefalinger, og hils Joxelu fra os. Stedet hed tidligere L’Ésprit du Chemin og ligger i den centrale gågade direkte på caminoen. Næste gang vil vi gerne prøve Gite Makila (annoncelink) lige overfor, som har udsigt over bjergene og også ser super godt ud.

Over Napoleonspasset

Første etape vandrede vi over Napoleonspasset de 24,2 km til Roncesvalles. Passet er åbent hvert år fra 1. april til og med 31. oktober. I vinterperioden vandrer man en alternativ rute via Valcarlos.

Det er en hård og spektakulær etape, som går over pyrenæerpasset Collado de Lepoeder. Etapen har 1.258 meters stigning og bagefter 485 meters fald i løbet af de sidste fire kilometer:

Illustration: Tak for lån til pilgrim.es

Vi var overraskede over, at langt det meste af ruten går på asfaltvej – men det er faktisk meget rart at sætte foden trygt og kunne nyde de spektakulære udsigter. Vi vandrede af sted klokken 8.00, og var fremme klokken 14.30 med tre pauser undervejs. Mange er væsentligt længere undervejs.

Pitstop i Orisson

Der er tre overnatningsmuligheder undervejs på Napoleonsruten: Huntto efter 5 kilometer, Kayola efter 7 km og Orisson efter 8,5 km. Vi fravalgte at overnatte, fordi vi var i form til at gå det hele. Set i bakspejlet ville jeg faktisk hellere være stoppet for at overnatte i Orisson! Udsigterne er fantastiske, og det er overkommeligt at vandre til Orisson på ankomstdagen, når du lige har brugt 2-3 timer på at se Saint-Jean-Pied-de-Port.

Samtidig oplevede vi klostret i Roncesvalles som ret proppet. Havde vi sovet i Orisson første dag, var vi fortsat næste dag forbi Roncesvalles til den charmerende lille by 2,6 km længere fremme – Burguete. Med den inddeling kommer du ud af takt med det meste af pilgrimstrafikken, og det synes vi giver den mest rolige camino.

Refuge Orisson og Kayola hører sammen, og vil du sove et af stederne, er det nødvendigt at booke plads. De kan godt være en måneds tid om at svare på mailen, og mere i vintersæsonen. Men de svarer til sidst. Begge steder kan bookes her.

Vil du overnatte i Huntto efter 5 kilometer, kan pensionatet Ferme Ithurburia bookes her (annoncelink).

Morgen i Salceda – sidste del af Camino Francés

Ærligt: Hvor hård er ruten?

Vores oplevelse er nok præget af, at vi blev velsignet med bragende godt vejr: 29 grader midt i oktober. Det gør immervæk meget for oplevelsen. Det blæste en pelikan – så meget, at det næsten føltes svært at komme frem. Vi var dog så høje på udsigterne, at vi følte, vi kunne flyve over bjergene.

Vi vandrede fra klokken 8 til 14:30 med to pauser undervejs plus diverse fotografering. Torben kunne mærke sit knæ de sidste kilometer, fordi vi valgte den stejle version ned til klostret i Roncesvalles. Den er ikke stejlheden værd – næste gang tager vi den anden. Jeg havde det rigtig godt på dagen – men meget ondt i lårene i tre dage efter! De føltes tilsyrede, og var det sikkert også. Da blev det tydeligt, at Napoleonsruten kræver benstyrke. Etapen er ikke tekniske krævende – det er langt mest asfalt og ellers gode omend stejle grusstier.

Vejret – passet kan være lukket

Der kan være endog en del mere sne i Pyrenæerne, end vi danskere er vant til. Det er ikke for ingenting, Napoleonsruten er lukket i vinterhalvåret. Vi planlagde vores start på ruten efter det, så vi kunne nå over inden lukketid. Der er en alternativ rute via Valcarlos, som er den, man kan vandre om vinteren. Billederne her er fra vinteren 2013 – vi har fået lov at dele dem fra den spanske blog Visitar Orreaga/Roncesvalles.

Sne i Roncesvalles, 7. februar 2013. Tak for lån af billede til A. Orreaga

10. februar 2013: Kælkning på kirketaget. Foto: A. Orreaga

15. marts 2013 var der stadig store mængder sne i den indre gård. Tak for lån af billede til A. Orreaga

Overnatning og indkøb i Roncesvalles

Roncesvalles er en flaskehals på caminoen, fordi så godt som alle vil stoppe første mulige sted efter strabadserne over bjergene. Hotelpriserne er derefter! Men der er også det offentlige herberg på Roncesvalles-klostret, som kan bookes. Du kan booke aftensmad og morgenmad med. Det gjorde vi, men fortrød: Maden er i hotellets restaurant, og de virker ikke til at gide de pilgrimme, der kommer fra herberget. Desuden er der flere andre spisemuligheder  i Roncesvalles. Der er ingen købmand, men næste morgen kommer du meget hurtigt til både kaffe og bageri.

Har du brug for bagagetransport?

Hvis du har skader, er det en ide at overveje bagagetransport på den første etape. Jeg krydsede Pyrenæerne med de sidste rester af en hælspore – derfor valgte jeg for en sikkerheds skyld at få kørt noget af indholdet i min rygsæk med rygsæktaxa. På den måde sparede jeg på vægten og belastningen, så jeg kun gik med to kilo inklusiv mad og vand frem for 6 kilo. Bagagetransport er nemt at arrangere selv, og jeg bookede hjemmefra med JacoTrans for 7 euro – se mere her

Vinteråbne herberger

Vi vandrer Camino Francés i etaper – både for at opleve forskellige årstider og for at slippe for de perioder, hvor er der fleste pilgrimme. Vi startede i oktober 2019, og det er en årstid, vi kan anbefale: Det værste ræs er ved at aftage, og vi var heldige med vejret, som var 22-29 grader alle dage. Kølige morgener omkring de 11-12 grader. Vandrer du om vinteren, vil mere være lukket. Tjek listen her for vinteråbne herberger

Hvad betyder annoncelink?

Når der står (annoncelink) efter et link, betyder det, at hvis du booker overnatningen via linket, går en brøkdel af betalingen til at finansiere Frie fodspor. Booker du via et annoncelink, støtter du Frie fodspor, og booking.com eller Tripadvisor tjener mindre. Din pris for overnatningen stiger ikke, men du hjælper os.

3 replies
  1. Jørgen Gummesen
    Jørgen Gummesen says:

    De to gange, jeg har gået caminoen, kørte jeg i bil til Roncesvalles. Der er en stor P-plads ved klosteret, og bilen holdt uskadt og ventede på mig, da jeg en måned senere vendte tilbage ….med tog fra Santiago til Pamplona og taxa derfra op til klostret.
    Det er tydeligt, at mange andre benytter sig af den mulighed. Gratis og trygt. Vandringen fra Saint Jean har jeg derfor stadig tilgode…

    Svar
    • Marie
      Marie says:

      Hvilket godt tip! Supergodt du deler. Bedste hilsner Marie

      Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Mange har spurgt, om vi ikke snart skriver om den mest berømte del af caminoen, Camino Francés. Det har vi ikke gjort, fordi vi kun har vandret de sidste to dage af den. Men nu er billetterne bestilt, og vi krydser Napoleonspasset i midten af oktober, om caminoen vil! Det bliver en camino i flere dele: Det muliges kunst med min hælspore og vores liv med seks børn. Se med her for tips om rejsen til Saint-Jean-Pied-de-Port, første overnatning og Napoleonsruten […]

Skriv en kommentar

Skriv dine spørgsmål og kommentarer.
Vi glæder os til at høre fra dig!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

MERE OM CAMINOEN